Brightside sailing

www.brightsidesailing.nl

Blog

Door de ogen van de jongste

Posted by brightside sailing on May 20, 2015 at 1:50 PM

North Sea Race uit de ogen van Jorn Miedema, onze jongste teamgenoot.

Woensdagmiddag na m’n colleges snel m’n tassen ingepakt in Groningen en snel op de trein even naar Friesland om de ouders nog even gedag te zeggen. Nog even een goede nachtrust gepakt en donderdagochtend om 09:15 de trein gepakt. Op station Rotterdam kwam ik één van de team Heiner pups tegen die ook naar Harwich bleek te gaan met de Stena Line. In hoek van holland opgestapt om ’s avonds rond een uurtje of acht aan te komen in Harwich. Het geluk was aan mijn zijde, want ik kon meerijden naar de Royal Yacht Club van Harwich, waar alle boten lagen. ’s Avonds na een heerlijk biertje vroeg op bed, want de wekker ging de volgende ochtend om 07:00.

GOPR4754

Vrijdagochtend eerst maar eens even om me heen gekeken en het engels landschap in me opgenomen. De paar uurtjes dat ik in engeland heb doorgebracht waren grotendeels toch in het donker. Na twee uurtjes, in een prachtige vloot, tegen de stroom in te hebben gevaren gingen de zeiltjes omhoog en maakten we ons klaar voor de start. Goede organisatie door de wedstrijdleiding, mag gezegd worden! Eerst even een time check en daarna keurig over de marifoon duidelijke signalen. Wel leuk om dit eens een keer in het engels mee te maken.

GOPR4780

Eerste start was gelijk een general recal. Iedereen had last van de sterke stroming die er stond.

Bij de tweede start werden we toch een beetje overrompeld door de grote ORC1 bakken die tegelijk met ons gingen starten. We werden weggeloefd bij het startschip en moesten wegdraaien. Daarna snel er achter aan gevaren in een mooi kruisrak. Aan de hand van de schepen boven ons konden we mooi zien waar de windvelden waren. Nadat we de eerste boei gerond hadden gingen we nog een stuk verder omhoog helaas hebben we een hier de ton enorm overvaren. Als we achterom keken, dan waren er toch nog wel een aantal boten achter ons!

GOPR4798

Hierna hebben we een rak gevaren met de gennaker richting het oosten en halverwege een wissel gedaan naar de spinnaker. Ondertussen was een groot deel van de vloot de boei al gerond en begon er een steeds sterkere stroom te staan. Enkele schepen voor ons hadden dit verkeerd ingeschat en waren veel te diep richting de boei gevaren en daar door er voorbij gedrift. Deze voeren nu met slechts 1 à 2 knoopjes richting de boei. Wij zagen dit aankomen en namen (net genoeg?) ruimte hiervoor.

Hierna viel de wind grotendeels weg en moesten we aan de wind varen, maar dit is goed opgepakt door actief te trimmen en te tacken op de juiste winddraaiingen. Ten opzichte van de vloot hebben wij hier hard gevaren! Hier zijn wel punten gescoord! Nadat we om het windmolenpark gevaren hadden ging de spinnaker weer omhoog! De wind was zo gedraaid dat we dit richting het noorden konden doen. De groep splitste zich op in een deel wat lager ging varen en een deel wat wat hogere koers richting de volgende boei ging varen. Dit was ook onze koers. Nadat we een heerlijke blikmaaltijd met rijst gegeten hadden gingen Pepijn, Perry en ik alvast wat slaap pakken om het ’s nachts over te nemen van Peter en Auke.

GOPR4842

Deze twee heren hebben ongelovelijk hard gezeild ’s nachts! Planeren en hard gaan waren de sleutelwoorden. Ondertussen is er nog een noodreparatie aan de boeglichten, omdat het toplicht begon te haperen. Het was toch wel fijn om gezien te worden in het donker. Rond een uurtje of 12 moesten we even naar buiten om te gijpen, waarna we weer konden gaan liggen. Over de marifoon kregen we nog de coördinaten door van een boei, waar de Luktor 3 tegenaan was gevaren. De boei had geen licht. Deze bleek op onze koers te liggen, dus maar even een stukje omvaren om zeker te zijn.

Rond een uur of 3 ’s nachts werden we uit bed geroepen, omdat we bijna bij de bovenboei waren. Nadat we deze gerond hadden konden we eindelijk richting Scheveningen varen. Auke en Peter konden welverdiend een paar uurtjes slaap pakken. Ze hadden in hun ritje o.a. de Zwart zwaan, Jazz, Joris K, een aantal ORC1 bakken en nog een paar ingehaald. Het lange rak waaraan we begonnen was eerst een halve winds rak, maar deze zou in de loop van de nacht bijdraaien zodat we de spinnaker op konden zetten. De snelheidsmeter heb ik eigenlijk niet onder de 8 knopen zien zakken en geregeld uitschieters tot ver boven de 12 knopen. Ik vond het nog wel moeilijk om wakker te blijven, maar perry was hier gelukkig beter tegen bestand. Met pepijn was ik lekker bezig de spi te trimmen. We waren langzaam maar zeker bezig de Joost & vrolijk, een dehler 36, in te halen. Op een gegeven moment hadden we ze achter ons gelaten en waren ze heel snel uit beeld, wat bleek: roer afgebroken.

GOPR4855

Het laatste stuk richting de kust liepen we in op een aantal J-109’s. Deze waren mooi aan het “pingpongen” zoals Perry dit vanaf nu ging noemen: Heen en weer op de gennaker afkruisen. De Firestorm (dualhanded: dik een half uur eerder gestart) hadden we al redelijk snel ingehaald, daarna gingen we achter de MaJic aan. Bij de onderboei, bij de kust van Nederland, kwamen we samen. Op rating zouden we het wel winnen, maar ons doel was toch wel eerder finishen.

Toen nog één k*t rak aan de wind varen richting Scheveningen. In de reling zitten, terwijl er golven over het dek slaan, is toch niet de grootste hobby van mij. De MaJic ging langzaam onder ons door en lagen een aantal scheepslengtes voor. Na de boei was het nog 1,5 mijl naar de finish knallen onder spinnaker.We hadden onze spinnaker sneller staan dan onze tegenstanders. De Majic was lekker aan het ‘pingpongen’ richting de finish, terwijl wij aan het afkruisen waren op onze spinnaker. Voor de finish een laatste gijp voor de Majic gemaakt en zo vol gas over de finish! Toch nog net even eerder!

Naamloos

Terwijl we de haven binnenvoeren werden er snel telefoons bijgepakt om het thuisfront te contacten over onze positie. Op de tracker bleken we eerste te staan! Op de kant bleken een aantal trackers niet te werken en kregen we in de race office te horen dat we een mooie tweede plek hebben behaald! Helemaal voldaan hebben we aan boord een aantal biertjes gedronken, slibtongetjes gegeten bij de visboer en de inport race in newport gekeken. ’s Avonds nog een poging gedaan tot een filmpje kijken, maar de slaap won het toch van ons. Ondertussen was Pepijn al op de trein gestapt richting Nijmegen om nog de verjaardag van z’n broer te vieren.

Vanochtend (zondag) ging de wekker om 08:00 en ondertussen varen we met een heerlijk koersje richting Stavoren. De fabrieken van Ijmuiden zijn al in zicht en we kunnen bijna naar binnen varen. Het zonnetje schijnt heerlijk en kan me geen betere manier verzinnen om dit verslag te schrijven. Een biertje zou lekker zijn, maar daar is het nog iets te vroeg voor. Wat was het een heerlijk weekend! Volgend jaar doe ik ook mee met de vuurschepenrace naar Harwich toe! Dat weet ik wel!